tisdag 19 augusti 2008

Ekologisk mumbo jumbo

Som förälder är det lätt att falla för präktigheten. Ekotrenden är en sådan präktighetsfälla. Missförstå mig inte, för jag tycker att tanken med ekologisk odling och produktion är strålande. Problemet är när det görs till ett vinstbringande koncept som får den ursprungliga innebörden att gå förlorad. Personligen har jag svårt att lita på att produkten verkligen är ekologisk just på grund av den massiva marknadsföringen av ekologiska produkter och dess överanvändande av begreppet. Jag i egenskap av förälder tillhör den kanske viktigaste konsumentmålgruppen. Det är så fruktansvärt lätt att tjäna pengar genom att anspela på konsumentens dåliga samvete. Och vad ger dåligt samvete? Jo, när jag som förälder står där och ska välja mellan det ena och det andra till mitt barn. Det är väl klart att mitt barn ska ha det bästa? Det är så pass effektivt att varje gång jag står där i valet och kvalet, så hör jag rösterna från den präktiga mamman som resonerar med... ja vem? Den dåliga mamman? Eller snåla, eller samvetslösa mamman? Det är väl rätt uppenbart vilken av dessa typer som man vill vara. Jag blir så förbannad när jag tänker på dom som inte har råd att välja. Vi har heller inte haft råd att välja alla gånger. Ska man behöva känna sig som en dålig person då? Jag tror faktiskt att många gör det och så ska det inte behöva vara. Det är ett tecken på att ekotrenden till viss del har gått från att handla om ekologisk odling och produktion av livsmedel och andra varor till att handla om klass och livsstil, samt för storföretagens del - ett lyckat koncept som säljer som smör.

Inga kommentarer: