fredag 11 juli 2008

Husmoderligt fiasko

Efter att ha klarat av kattutfodrigen skulle vi unna oss lite gott. Jag hade i princip lovat dotter glass, för det brukar alltid finnas hemma hos min vän. Vi hann vända uppochner på fryslådorna (ja, jag känner mig som hemma) innan jag insåg att det inte fanns någon glass. Däremot hittade vi väldigt mycket blåbär. Efter att ha mumsat i oss en tallrik är vi helt prickiga av blåbärsfläckar. Det blir lätt så om man glömmer haklapp och låter barnet sitta i knät och äta. Igen fara tänkte jag och drog mig till minnes att jag läst om ett gammalt husmorsknep där man tydligen får bort blåbärsfläckar med filmjölk.

På vägen hem tog vi en sväng förbi affären för att införskaffa ett paket och väl hemma slängde vi ner rubbet i badkaret och hällde filen över. Många timmar senare tar jag mig en titt ner i karet och ser till min förskräckelse hur fläckarna i motsats till att försvinna har expanderat över stora ytor samt att de ändrat färg till en aggressiv brunsvart färg! Vad gjorde jag för fel? Jag kollade till och med upp det i en sån där huslighetsguide för att det skulle bli rätt. Var det för att jag tog mellanfil när man kanske skulle haft vanlig fil? Katastrofen är ett faktum nu när kläderna är förstörda och badkaret är fyllt med fil. Det är så det slutar när jag försöker vara huslig. You mustn´t fight your nature...

Inga kommentarer: