måndag 1 september 2008

Singelmammor


Idag var en sån dag när jag slutar tidigt och sambo slutar sent. Då är jag är ensam med dotter från tidig eftermiddag till någon gång runt sju på kvällen. Och vad är det med det då? Jo, det är förstås jättemysigt att vara tillsammans bara dotter och jag. Det jag bävar för är det praktiska vardagsstöket. Det ska handlas, lagas mat och ofta något ytterligare som ska fixas. Idag var det tvättstugan. Det är rätt så bökigt att vara ensam med barn samtidigt som en middag ska lagas och tvätten ska bytas i maskinerna, hängas upp och så vidare. Inte blir det lättare av att jag och dotter har blodsocker som går upp och ner som jojos. Stor risk för konflikt alltså. Det är faktiskt lite pinsamt att tycka detta är jobbigt. Det finns ju massor av ensamstående föräldrar som gör det här vardagsstöket jämt, utan att dela upp det med någon annan vuxen. Det är häftigt tycker jag. Ikväll går min nya favoritserie på SVT, Singelmammor. En serie om tre ensamstående mammor som fixar och trixar med allt det här som jag ojjar mig över och ännu mer därtill. Om jag är gnällig så är singelmammorna tvärt om. De är superstarka och klarar av alltsammans med positiv inställning och utan en massa ojojoj. Jag har minsann att lära.

Inga kommentarer: