fredag 19 december 2008

Fröken duktig

"Du behöver inte vara duktig jämt. Häng inte upp dig på en sak som gick fel. Det är så typiskt tjejer att göra det, du måste tänka på det som gick bra istället". Så sa sambo till mig när jag våndades med väldig prestationsångest. Jo, så är det nog och jag är säker på att de flesta killar i min omgivning skulle vifta bort såna tankar likt bananflugor eller inte ens bry sig om det gick lite fel när det fanns så mycket annat som var bra. Varför ska det vara så svårt för mig att göra detsamma?

2 kommentarer:

Anders sa...

Det är inte genusbundet. Sambo har tyvärr fel. Det handlar bara om kognitiv terapi. Och det är ett livslångt tillstånd, men när man blir äldre så bryr man sig inte så mycket.

MammaCita sa...

Det har säkert delvis med ålder att göra men om jag utgår från jämnåriga killkompisar så vet jag att de tar lättare på sånt här. Och tjejer i min generation har duktighetssjukan, så är det bara. Vi får lära oss att sänka kraven helt enkelt.