fredag 22 januari 2010

Nu skippar vi köttet

Tanken på att ta steget och bli vegetarian har länge funnits hos mig utan att det blivit något med det. Jag har helt enkelt inte fått den knuff som behövs för att ta steget. Då och då visar nyheterna klipp som skildrar den vidriga köttindustrin, såna klipp som får en att må dåligt över att djuren lider och att man faktiskt bidrar till det genom att köpa köttet. Som skuldmedveten köttätare har jag länge blundat för detta och fortsatt som vanligt. Tills igår. Igår såg vi ett inslag om grisuppfödning på teve. Hemska bilder. Just då gick dotter förbi teven på väg till sitt rum. Jag vet inte hur mycket hon hann se för jag kastade mig fram likt en fotbollsmålvakt och vände henne bort från teven så hon skulle slippa se det vidriga som just då visades, nämligen hur grisuppfödaren helt barbariskt ryckte av svansarna på griskultingarna. Anledningen var att de annars tuggar sönder svansarna då de blir stressade i miljön de lever i. Sjukt.

Det blev knuffen för min del. Jag kan omöjligt köpa griskött efter att ha sett detta. Och eftersom jag knappast tror att kor och kycklingar behandlas bättre vill jag inte köpa det heller. Idag har vi tagit ett snack, jag och familjen och bestämt oss för att slopa köttet, åtminstone det som kommer från den vidriga köttindustrin. Vill vi ha kött får vi köpa vilt eller nåt men i stort ska vi äta vego. Det känns som rätt beslut. Nu väntar nya tider med nya maträtter, goda köttfria sådana. Största utmaningen blir nog att hitta sånt som dotter också gillar, hon som så många barn gillar korv och köttbullar allra bäst. Tips på substitut mottages gärna, vi är gröna på det här.

12 kommentarer:

Alexandra sa...

Fantastiskt beslut! Det ska bli jättespännande att följa hur detta artar sig! Vegomamman har ju jättebra recept men sedan tänker jag att hon (dottern) kanske inte märker skillnad på en quornkorv eller sojakorv än? Jag menar, just att det inte är kött i korven kanske inte spelar så stor roll för barn. De vill bara ha en korv helt enkelt. Kanske?

Alex sa...

Riv morötter, typ 3-4 st
Fräs dom tillsammans med lök och vitlök.
När det verkar okej häller ni på krossade tomater, salt, peppar, olja.

Servera med pasta och fetaost!
Vår bästa snabbmat!

nilla sa...

hej hej
vi är ju vegetarianer eller jag rättare sagt calle får hänga med. Quorn fileer och quorn bitar funkar väldigt bra istället för kyckling, finns typ köttbullar också funkar bar de också man kan göra egna också på bönor el kikärter el på vegefärs. En favorit är sojafärswen hälsankök den är billigast då kan man göra köttfärsrätter köttfärssås texmex osv ett tips om man vill göra egen texmex kryddning utan alla tillsatser är att krydda med spiskummin, oregano, salt, peppar ev lite tomatpure paprikapulver och lime smakar gott. Lycka till med er vegomat kul tycker vi. När det gäller korv finns det också flera substutut t.ex minikorvar ala prinskorv och sojakorv jag gillar dem men calle tycker de är sådär testa er fram och se vad ni tycker bäst om ! Kram från oss. vi kan komma med recept ibland om vi inte får igång vår matblogg.

emma sofie w sa...

oh!
qourn funkar ju att ersätta kött med, men kan bli dyrt i längden. gör egna bullar och biffar på mungbönor, kikärtor, kidneybönor eller vad som finns hemma. lätt och bra.
biffar och bullar går också bra att göra på potatis och linser. finns hur mycket recept som helst ute på www.

och om ni tänker politiskt kring mat annars så måste jag tipsa om att inte köpa hälsans kök, då deras produktion i dagsläget ligger på ockuperad mark i israel.

lycka till, vego är bra!

MammaCita sa...

Hörni tack snälla för superbra tips och goda recept! Det verkar som om vi kan greja "barnmaten" med att köpa quorn eller göra egna varianter av bönor och vegfärs. Dotter har ätit quornkorv förut och tycker det är gott. Jag tror nu att vi glida över till vego på ett smidigt sätt utan att hon märker av det så mycket. Det ska en rolig utmaning att planera maten och dra iväg och storhandla denna vecka!

Alexandra sa...

Lycka till!

owlit sa...

FANTASTISKT! Jag är obeskrivligt stolt och glad och överlycklig!

Frida M sa...

Stort lycka till på er vego-resa :)
Helt otippat är faktiskt naturella bönor en stor favorit hos våra barn, de gillar att plocka och äta sojabönor och kikärter som har god, nötig smak.

Tove sa...

Grattis! Og jo fler som blir vegetarer, jo betre for miljøet! Hos oss er vi nede i 1-2 kjøttmiddager i uka. Plutselig en dag er vi vegetarer vi også, uten at vi har merkt det!

S sa...

Det är riktigt roligt med grön mat så det här kommer att gå bra!

Jag missade det inslaget på TV, men en kompis hade också sett det och tänkt att "nåja, jag äter ju mest kyckling"... Sedan berättade kompisen att kvinnan i TV hade avslutat med att berätta hur illa uppfödningen av kyckling är. Det där TV-inslaget fick verkligen genomslag.

Lycka till!

Anonym sa...

Det är enkelt att skippa köttet nu för tiden, det finns SÅ mycket att välja på! Oavsett om man vill ha "köttsubstitut" såsom t.ex. quorn, soja, tzay mm eller helst låter blir det och då finns ju spännande grönsaker i mängder, tofu, halloumiost, falafel mm.
Det är definitivt inte tråkigt att köra på en grönare linje. :)

Unknown sa...

GRATTIS till ett superbra beslut och jag önskar dig all lycka till. Tips på snabbmat är pasta med tomatsås & röda linser. Gör tomatsås som du brukar och häll i slutet i kokta röda linser. Ett annat tips är att hitta typ 5-8 veg-rätter som ni alla tycker om och sen variera mellan dem på vardagarna. Spara de nya avancerade rätterna till helgen.