fredag 9 april 2010

Beskrivning av ett tillstånd - helt utan skimmer

Jag är så trött. Så jävla trött. "Redan? Du har ju nyss gått upp." "Det är en form av ackumulerad trötthet" fräste irriterat jag tillbaka. Allt irriterar mig, familjen bör gå undan. Man, ungar - alla. Vill bara var för mig själv, utan någon som ständigt pockar på uppmärksamhet och utan någon som suger sig fast på mig varannan timme. Känner mig matt av att alltid vara behövd någonstans. Lillebror blir fyra månader idag. Under lika lång tid har tröttheten varit mig i hälarna. Nu har den fått fatt i mig. Det känns sunt, annat hade varit konstigt med tanke på hur många gånger jag vaknar varje natt och det faktum att jag aldrig vilar mig annars, förutom när jag sover om natten två timmar i stöten. Livet med småbarn är hårt på så vis. Det finns nästan inga tillfällen för spontan vila när man själv behöver. Visst skulle det gå att ordna en dag då jag bara får ligga och sova och vara ifred - absolut, det går, men det krävs ett arrangemang och det krävs planering och jag orkar inte det, bara för att JAG ska vila. Det är så lätt att drabbas av mammasamvetet, att lägga sina egna behov åt sidan och bara fortsätta köra på. I teorin vet jag att det är fel, ändå trillar jag dit så lätt - som nu. Någonstans instoppat i garderoben finns mitt ego. Jag tror det är dags att leta fram det idag.

3 kommentarer:

Santini sa...

Känner igen mig på pricken i det du skriver. Jag har själv en (snart) 2-årig dotter samt en 3 månaders liten som håller mig vaken i två timmarsintervall om nätterna. Det tar på krafterna... extra tufft när man inte har någon familj i närheten som kan avlasta samt en man som jobbar alldeles för mycket. Det där med egentid och möjligheten att få slutföra något kan man ju glömma. Men men... det blir väl bättre?!

Alex sa...

Men vet du, det blir bättre! Vi var också hopplöst trötta när Lil'Bro var i samma ålder som er Lillebror, men alldeles snart vänder det. Det törs jag till och med lova!

MammaCita sa...

S - Ja, visst är det tufft, särskilt då ni inte har familj i närheten som kan avlasta. Hoppas ni har turen att ha vänner som kan ställa upp när det kör ihop sig. Men du, AMO nedan ger oss hopp om bättre tider, det var skönt att höra tycker jag!

A - Jag vågar tro på dig! Ni har ju bevisligen tagit er igenom det och kommit ut på andra sidan. Och visst måste det vara nåt med 4-månadersperioden? Det är så mycket som händer med lillbrorsan, skulle kunna skriva ett meterlångt inlägg om det..