torsdag 9 september 2010

På okänd mark

Vi har en endaste utomhusväxt, ett litet träd i kruka på balkongen. Den har fått bladlöss och de äckliga angriparna måste skyndsamt bekämpas innan flytten. Vem vet, lössen kanske sprider sig till resten av växtligheten i trädgården och förstör allt det fina lummiga. Ännu värre, de kanske sprider sig till grannarnas växter och förstör för hela längan. Det vore inget vidare. Man gör nog bäst i att hålla sig väl med grannarna i en radhuslänga. Jag har bott i lägenhet hela mitt liv och vet inget om varken trädgårdar eller radhusmanér. Därför är jag mån om att göra ett gott intryck. Så hur illa är det egentligen med bladlöss och kan man bli av med dem på sex dagar? Jag tror det är läge att leta upp ett trädgårdsforum.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hade bladlöss i somras. Blev av med dem genom att spraya såpavatten på dem. Minst en gång om dan, några dagar i rad. Sen var de döda, även om vissa satt kvar ändå. Måste ev upprepas, beroende på ders envishet...

MammaCita sa...

Så skrev folk på forumet också. Däremot fattade jag aldrig att man skulle gå på så många gånger och så länge så det var bra att du sa!