tisdag 19 oktober 2010

Utan tv försmäktar vi i detta hus


Nej, det gör vi inte alls. Är det dryga månaden vi har bott här nu? Under lika lång tid har vi inte sett på tv. Den står uppställd på bänken men sladden är inte ikopplad än. Vet inte ens om vi ska. Den bara står där för att vi inte vet vad vi ska göra med den. Ingen saknar den, vi gör annat och dotter har inte tjatat. Den som vill se nåt kan kolla på play eller film. "Ska vi koppla in den eller" har hon frågat. Kanske, kanske inte. Jag tror på inte.

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Jag är uppväxt utan teve. Jag har väldigt ambivalenta känslor när det gäller det där. Å ena sidan är jag otroligt tacksam över min tevefria barndom (hade en del kompisar vars föräldrar var av samma åsikter som mina) så i var ett gäng som brukade samlas hemma hos någon lycklig som fick se hur mkt teve som helst. Jag har tevebristen att tacka för min kreativa sida brukar mamma säga. Att jag lekte så mkt med min brorsa. Att jag läste så mycket. Å andra sidan kan jag minnas ilskan över att missa saker. En känsla av utanförskap när kompisarna (de som hade teve) diskuterade programmen de hade sett. Jag var arg för att vi var annorlunda. För att mina föräldrar var så rabiata. För att jag ville att vi skulle sitta och titta på teve som alla andra.

Jag har jobbat /jobbar med teve. Jag har en själv också. Jag tittar mycket när jag skulle kunna göra annat. Men vi diskuterar mycket härhemma hur vi ska ställa oss till tevens centrala roll i hemmet framöver. Just nu funderar vi på att köpa ett stort skåp så att man kan stoppa in den och bara öppna när det ska tittas. Jag tror att man ska kunna ha en, men jag tror också att man måste besitta lite disciplin. Jag kan bli lätt äcklad av tanken på att vi förut slog på teven direkt vi kom hem, där fick den stå på tills vi sa godnatt. På helgerna var den på dygnet runt i princip. Det är ju helt sjukt egentligen.

MammaCita sa...

En kommentar som heter duga! Kul att få ta del av dina intressanta tv-tankar. Jag svarar hos "dig" så jag kommer med i diskussionen!

Alexandra sa...

Tack . Konstigt att inte fler kommenterat här. Jag tycker att det är en högintressant diskussion. Tack för att du tagit upp ämnet.