måndag 17 mars 2008

Snillet snackar


En skiva med Astrid Lindgrens barnvisor går runt hemma. Falukorvsvisan från Alla vi barn i Bullerbyn väckte en fråga kring samhällsutveckling. Texten går ungefär såhär: 


Nu vill jag ha en falukorv på denna sköna dag
Och det ska vara falukorv av allra bästa slag
Och den ska vara himla god och flera meter lång 
Och föras hem till Bullerbyn med munter lek och sång

Min sambo säger: Tänk att falukorv var finmat förr, att det var fest med falukorv
Jag svarar: Mmm, det är det som är utveckling. Om hundra år kommer man att säga samma sak om en avsmakningsmeny från LUX.
Och det var ju rätt person att säga det till... Sambo svarar och dumförklarar samtidigt: Jaha, det är DET som är utveckling! Ok, det ska jag säga nästa gång jag undervisar i samhällskunskap.

Inga kommentarer: