onsdag 30 december 2009

Två barn, lätt som en plätt

Att ha två barn istället för bara ett går lätt som en dans. Ingen avundsjuka, ingenting som är jobbigt alls, vilket vi gärna påpekar. Men det ska vi passa oss för att tala högt om igen. De senaste två tillfällena vi kaxigt pratat om hur bra allt går har läget genast ändrats till det motsatta. Häromkvällen skulle min man gå ut för att träffa några hemvändare. "Är det säkert att det är lugnt att jag går?" frågade min man. "Ja, det är klart. Dotter går ju och lägger sig nu så det blir inga problem", sa jag. Men dotter somnade aldrig utan bestämde sig för att kaosa kring sömnen. Och lilla lillebror som sällan skriker bestämde sig för att ha skrikfest vid samma tillfälle. Min man hann ta en halv öl, sen kom han hem igen.

Eller idag när jag pratade med vår barnmorska från MVC i telefonen. "Vad skönt att höra att allt går bra för er. Hur går det för er dotter, funkar det bra med henne och bebisen?" "Ja absolut! Hon har aldrig visat tecken på avundsjuka, hon vill bara krama och pussa på honom hela tiden, hon är så snäll mot honom!" I samma stund som jag uttalat dessa ord hör jag hur kaoset bryter ut i rummet intill. Dotter storgråter och sekunden senare slits dörren upp in till mig. "Pappa sa till mig!" skriker dotter. "Ameh det var ju för att du slog till lillebror med ormen!" ropar min man. Jag ursäktade mig inför barnmorskan i telefonen. "Skulle ni två kunna lösa det här med varandra, jag försöker prata i telefon", sa jag och stängde dörren om mig igen. "Sådärja, nu är jag tillbaka. Vad var det vi pratade om nu igen?"

Så nej, jag kommer inte säga det högt igen.

1 kommentar:

Tove Kungsholmen sa...

Läser tillbaka lite och ser en del likheter mellan oss. Dels åldersskillnaden mellan storasyster och lillebror som du nämnde hos mig och så har vi snittats, är ungefär lika gamla (jag är liiite äldre) och hade en lätt första period med nya bebisen.

Första månaden sa jag som du, det är lika lätt med två. Jag har nu ändrat mig men det är mest pga all logistik, barnen är ff inga problem. Dessutom blev det för mkt med jul och kommande dop som jag kom igång alldeles för sent med förberedelser till + att min sambo bytte jobb vilket påverkade vardagen mest positivt men negativt logistikmässigt.

Vilken roman, sorry! Ville bara inte skrämma upp dig med att bara säga att jag också kände sådär men att det vände.