onsdag 5 maj 2010

Se hit veteranvegosar!

Det går ju bra det här med den vegetariska kosten. Det är bara en sak som gör mig fundersam. Har nämligen haft problem med huvudvärk den senaste månaden och funderar på om det kan ha att göra med kostförändringen. Fast jag tycker inte att förändringen varit så stor egentligen. Vi har alltid ätit mycket vegetarisk kost och den lilla mängd kött vi åt innan kan inte ha utgjort en så värst stor del av proteinkällan. I övrigt är vi noga med att äta bönor och dylikt samt mycket fisk, däremot äter vi inga kosttillskott. Så vad tror ni? Kan övergången till vegokost vara förklaringen till huvudvärken?

5 kommentarer:

Teres sa...

Hm låter lite konstigt att dte skulle bero på det eftersom ni brukar äta mycket vegetariskt ändå. Kanske dricker du mindre vatten än vanligt? Bara en sån sak.

Jag peppar er att fortsätta!

Anders sa...

Att dricka vatten när man inte är törstig är bara onödigt. Såvitt jag vet finns det inget vetenskapligt belägg för att för lite vatten skulle generera huvudvärk.Det är en skröna som fick fotfäste i slutet på nittiotalet. Bara hittpå!
Att animaliskt protein respektive växtprotein skulle ha någon betydelse vad gäller huvudvärk verkar också koko. En mig närstående vegetarian har i alla fall aldrig upplevt det. Hade vetenskapen upptäckt något där så hade nog köttlobbyn låtit höra av sig.
Hälsar besserwissern från Kungsängen.

nilla sa...

hej tror inte heller det har något sammanband har varit veggo i 15 år och inte upplevt det som problem. däremot har jag haft huvudvärk senaste månaden också hörde något att det gå ett virus som ger huvudvärk kanske det är nåt sånt eller för lite sömn, stress, eller det konstiga vädret. hoppas du mår bättre snart.

MammaCita sa...

Jag har också svårt att tro att huvudvärken beror på vegokosten men det var ändå något som poppade upp i huvudet när jag funderade över orsaken. Glad att ni vegosar med erfarenhet avfärdar kosten som möjlig orsak. Fortsätter absolut att äta vego som vanligt.

Vätska får jag i mig mängder av. Alltid supertörstig pga amningen.

Sömnbrist, stress... två ord som sammanfattar småbarnslivet med två ungar och säkert även orsaken till mitt ömma huvud. Nä, skämt åsido, det brukar ju aldrig vara något problem men visst har tillvaron varit lite extra uppskruvad på sistone, dessutom är jag skitdålig på att koppla av när jag behöver det.

Alexandra sa...

Kosttillskott är bra. Jag tar b12 och b50 och även järntabletter ibland. Plus massa annat.