onsdag 6 juli 2011

Imponerad var ordet

Läser boken om dinosaurierna för jag vet inte vilken kväll i rad. Dotter slutar aldrig fascineras. Jag frågade vad som är så speciellt spännande med dem, hon svarade att det är för att det är på riktigt. Ja, VAR på riktigt då. Allt som är verklig historia slukar hon med stort intresse. Min mans prenumeration på en historietidning har blivit lika mycket hennes. För ett par månader sen - jag kom hem från skolan, hann knappt komma in innan dotter berättat för mig om Vasaskeppet, vem som lät bygga det, vad som gick fel, hur de sen bärgade det. Hon lärde mig och jag lyssnade, full av beundran. Är du verkligen bara fyra år tänkte jag då. Ett par veckor senare gick dotter, helt frivilligt, på guidad tur på muséet med den gamla båten som jag själv aldrig fattat storheten med. Det är nog bland det mest storslagna med att vara förälder, stoltheten och en genuin beundran över sin kompetenta och på riktigt coola unge.

Inga kommentarer: