torsdag 16 april 2009

Lista på lista

1 - Hur länge har du bloggat?

Sen januari 2008.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Lärde känna bloggkonceptet för första gången. Började läsa bloggar och funderade på om det kunde vara något för mig. Kollade in olika stilar för att hitta inspiration och se vart jag skulle landa.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Förälskelse, det låter stort! Men Hannas var nog den första jag riktigt fastnade för.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Hehe, bara roligt! Lite trevande kanske. Var nog inte helt säker på hur jag skulle skriva och framförallt vad jag skulle skriva om och vart jag skulle dra gränsen för det privata.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

De bloggar som finns i blogglistan plus några till.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Nästan bara dagboksbloggar, likartade min egen, med några få undantag.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Popmorsa.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Ingen som är väldigt lik men igenkänningsgraden är hög i flera av personerna jag läser om.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De tycker att det är kul! Vissa kanske till och med har lärt känna mig bättre genom bloggen.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Det tror jag!

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag funderar mycket över gränsdragningen mellan det jag vill hålla privat och det jag vill dela med mig av i bloggen. Kan nog vara ganska frikostig med mig själv men är försiktig med vad och hur mycket jag skriver om andra. Det svåraste är just hur jag ska förhålla mig till andra. Bloggen handlar om mitt liv men jag är ju inte ensam. Jag skriver gärna om min familj men är noga med att inte lämna ut dem. Än så länge har jag varit sparsam med bilder på dotter. Jag vill vara försiktig med det och inte lämna ut henne, även om det får mig att känna mig dubbel eftersom jag bloggar om saker vi pratar om och som hon sagt till mig. Det är helt klart en klurig gränsdragning som jag omprövar inför varje inlägg där skriver om henne. Oj, nu blev det en uppsats om integritet...

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Jag bloggar aldrig ingående om någon annan än mig själv. Sen är jag nog ganska privat som person överlag men ser inte det som ett hinder för att blogga om mitt liv. Jag lägger ut valda delar av mig själv och tycker det är kul att bjuda lagom på mig själv.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Det handlar nog inte så mycket om bekräftelse. Mer om att få uttrycka sig..

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Läser man en blogg varje dag så känns det på sätt och vis som om man känner personen lite grann, men det är ju bara min uppfattning som jag skapat utifrån vad den personen väljer att visa av sig själv. Men nej - jag tror nog inte man kan lära känna någon bara utifrån bloggen.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nix.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Hehe... det är ju faktiskt lite beroendeframkallande, men nej - jag tror inte att det är skadligt.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?

Nej.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Finns inga, bara kul! Skulle inte blogga annars.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?

Jag hoppas att skrivarlusten håller i sig!

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Frida, Världen enlig J, "Försök att..." Manny-ken & Mina bestyr

4 kommentarer:

Alex sa...

Åh vad jag önskar att jag inte hade fyllt i den här listan i fjol. Nåväl. Jag läste igenom svaren och jag skulle svarat likadant i dag. Här är länken: http://trynottolooksopretty.blogspot.com/search?q=Tror+du+att+du+fortfarande+bloggar+om+tv%C3%A5+%C3%A5r%3F+

Hanna sa...

Åh! ÅH! Tack snälla, snälla!
Vad fint. Nu vill jag blogga ihjäl mig!

MammaCita sa...

Hihi! Varsågod!

A.M.O, jag kikade in din lista från förra året. Det är väldigt intressant att läsa hur andra bloggare tänker kring bloggandet!

Världen enligt J. sa...

Ok! Svar kommer!

Det är kul att läsa hur andra tänker sitt bloggande.