tisdag 24 juni 2008

Ännu en sommar med mysgubben


Nej, det är inte Anders Lundin jag menar. Jag menar ju förstås Detective Chief Inspector Barnaby och Morden i Midsomer. När den serien startar då vet jag att det är sommar. Den hör sommaren till och är minst lika viktig som sol, bad och grillning. Ja, ni fattar att jag gillar Barnaby. Vet inte riktigt varför, för det är ju inga superspännande storys och det går ofta trögt och många avsnitt liknar varandra. Men de är nog just det som jag tycker är så bra med serien. Den lunkar på liksom, i skönt tempo precis som man själv gör när man är ledig under sommaren. Dessutom är Barnaby en riktigt klurig mysgubbe som far runt i grevskapet och försöker hindra dess få invånare som ännu inte mördats, att huggas ner av en dolk eller dö på något annat gammalmodigt vis. Tyvärr så blir det nog inga fler somrar med Barnaby. Han börjar bli till åren och borde rimligtvis gå i pension efter den här säsongen, men det är ingenting jag orkar tänka på nu. Det blir för jobbigt.

Inga kommentarer: