torsdag 13 november 2008

Att flytta ett kylskåp

Hörde ni ett stort brak sent igår vid midnatt? Ingen fara, det var bara vi som behövde flytta vårt kylskåp. Eftersom målaren behövde lite plats i köket flyttade vi ut kylen i vardagsrummet. Klockan var sent och det var hög tid för sängen när sambo ser en pöl under kylen. Kyljäveln hade givetvis gått sönder precis vid sämsta tänkbara tidpunkt. Efter ett trött krismöte beslutade vi oss för att ta ut för kyljäveln på balkongen för att slippa vattenskadat golv och förstörd mat. "Smidig som ett kylskåp" är ett uttryck man ibland använder för att understryka någons klumpighet. Det kunde inte stämma bättre för kyljäveln var nästan omöjlig att flytta. Vi (eller nästan bara sambo) släpade bort den till balkongdörren så tyst som möjligt eftersom dotter och säkert alla grannarna sov. Där, mitt i öppningen, tog det tvärstopp.

Jag stod inne och puttade, sambo stod ute och drog och i mitten hade hade vi kylen som självaste Berlinmuren mellan oss. "Det går inte, du får hämta hjälp" sa sambo. "Det kan jag ju inte göra, folk sover!" sa jag. Sen väste vi elaka svordomar åt varandra, men väldigt tyst för att inte väcka någon. Nånstans där blev det bara för mycket så jag bröt ihop av skratt och sambo likaså. Hur komiskt måste det inte sett ut när två presoner under väsande svordomar baxar ut ett kylskåp på balkongen mitt i natten? Sen, en sista putt och brak! Så var den ute! Och där lär den få stå kvar för ingen vill någonsin röra kyljäveln igen.

Inga kommentarer: