tisdag 30 december 2008

2008

Lite av en nyårskrönika.

De första månaderna präglas av trötthet och deppighet. Efter att ha flyttat och använt all vår fritid till att renovera nya lägenheten är vi trötta som sjutton. Vintermörkret gör det inte bättre. Sambo läser dubbel fart för att ta sin examen och vardagen känns oerhört inrutad, tråkig och stressig. Vi har fullt upp och tar oss knappast tid för något roligt. Dotter har nyligen börjat på dagis och får den ena infektionen efter den andra. Nog får vara nog tänker vi och i månadsskiftet februari/mars tag vi ut våra sparslantar från banken och åker på värstingresa till Thailand för att få vara tillsammans i lugn och ro.


Det gjorde susen. Vi blev glada igen och våren kom äntligen till stan. Livet leker och dotter bara växer. Hon känns för första gången som ett "stort" barn och pratar som aldrig förr. Vi firar födelsedagar och jag gör äntligen min tatuering som jag velat göra flera år. Samma dag får sambo sitt drömjobb som vi firar. För min del är det same old på jobbfronten men börjar nu fundera över min framtid.


Det blir sommar, som i stort sett regnar bort. Sambo och dotter är lediga hela sommaren lång och jag jobbar mest. Vi hänger tillsammans i stan men också en del på landet hos mormor och morfar i det nya huset. I juli åker vi till Köpenhamn och blir strandsatta på vägen hem då flygplanet aldrig dyker upp. Vi får plötsligt behov av bil och bestämmer oss för att köpa våran lilla silverpärla. Jag påminns om att det hade varit bra om jag tagit körkort under året, vilket faktiskt var ett halvt nyårslöfte. Dotter råkar vid ett tillfälle få i sig lampolja och vi åker i ilfart till akuten, vi är livrädda men väl på akuten förstår vi att det aldrig var någon fara. Vi inser att det inte blir någon mer sol. Sommaren är slut och jobb och dagis drar igång igen.


Vardagen rullar på under hösten och inget speciellt händer. Vi är gladare och piggare än hösten året innan och bättre på att hitta på roliga saker. Livet känns rätt bra och bekvämt. Dotter får en ny kusin och jag smider framtidsplaner på jobbfronten. En mindre variant av Extreme Home Makeover äger rum här hemma när vi tar in hantverkare för att göra klart massa gammal ångest här hemma. Dotter fortsätter växa, ganska mycket på längden och så även hennes självständighet. Vi tycker att hon är inne i den roligaste perioden hittills men också den jobbigaste då trotsåldern nu är inne och varvar tio djupa andetag med gapskratt.


Och nu är vi här, den 30:e december 2008. Imorgon firar vi nyår här hemma och undrar vad som kommer att hända under 2009.

Inga kommentarer: