torsdag 11 december 2008

Lusse lelle

Vi bakar lussebullar jag och dotter. Vi ska äta dem imorgon bitti innan lussefirandet på dagis. Jag brukar sällan eller aldrig baka själv men idag kom jag på att det här kan faktiskt vara dotters första jul som hon har minnen ifrån och att det är i år hon lär sig om julkultur. Att baka faller sig inte alls naturligt för mig. Jag blir hypernervös och för min del kunde det lika gärna handla om atomklyvning. En nervös mamma och en två och ett halvt åring (läs vad a.m.o skrev) som bakar tillsammans är ingen harmonisk kombo och jag kan ju inte direkt påstå att det rådde family living-stämning under bakningen. Självklart gjorde jag fel. Det hände nånting med smöret som gjorde att det la sig som en tjock smet ovanpå mjölkblandningen. Jag var säker på att jag hade sabbat hela skiten. Var tvungen att laborera en stund med diverse kastruller och andra redskap innan jag fick ner smöret i acceptabel konsistens igen. Sa ju att det var som kärnfysik. Minst.

Inga kommentarer: