tisdag 22 juli 2008

Fula gubbar

Finns det något mer irriterande än ett riktigt gubbigt beteende? Jag kan förklara. De senaste dagarna har jag råkat ut för just detta beteende ett flertal gånger. Det handlar om riktiga gubb gubbar som inte tål att yngre förmågor och då i synnerhet tjejer presterar bättre än dem. De har ett starkt behov av att markera sin position och även min, i relation till hans. Ja, de är det vad det går ut på, att markera för mig som ung tjej. Klapp på huvudet liksom.

Idag till exempel, då jag cyklade hem från jobbet och kom ikapp en gubbe som cyklade på i maklig takt. Så fort jag körde om ökade han tempot och körde om, för att sedan sakta ner en smula - framför mig. Det var tydligen ett problem att jag körde om och flyttade fram min position i relation till hans.

Eller när jag fick ett jobbrelaterat mail av en gubbe som bad mig om ett dokument. I mailet talade han också om för mig hur jag skulle gå tillväga för att kunna bifoga filen. Självklart har jag bättre koll på det än gubben. Det var bara för att markera.

Och en till... När jag stod i kön till kassan i lokala matbutiken och en gubbe, som luktar äckligt av svett, ställer sig liiite för nära bakom mig. Och som följer efter tätt inpå varje gång jag flyttar fram ett steg från den obekväma närheten.

Det är vad jag menar med gubbigt beteende och det är fanimej vidrigt.

Inga kommentarer: