fredag 18 juli 2008

Min status=

Halsböld!

En halsinfektion kan leda till att du får en halsböld. Detta är en svullnad inuti halsen, som gör att du kan få svårt att svälja, gapa och tugga. Du bör kontakta vårdcentral om din halsinfektion inte blir bättre trots att du äter penicillin, eller om du svullnar på ena eller bägge sidorna i halsen.

Halsböld uppstår när det samlas var bakom en av halsmandlarna. Bölden orsakas vanligen av bakterier. Ibland får man halsböld efter halsfluss eller scharlakansfeber. Den kan då uppstå trots penicillinbehandling.

Symtom

Om du får en halsböld gör det allt ondare på den ena sidan av halsen, som också svullnar upp. Du får svårt att gapa, svälja, tugga och du får en grötig röst. En halsböld syns när man ser in i munnen genom att halsmandeln på ena sidan buktar in mot svalget

... nej, jag har inte varit hos doktorn och kollat upp det men efter tre veckor med de fräscha symtomen ovan kan jag egenhändigt inte komma fram till något annat. Jag skulle ju förstås behöva gå dit för att komma åt penicillinet.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Min kompis fick det där och behövde opereras.. Efter operationen fick hon ondare och behövde en ny operation. Hon tyckte att det var lagom roligt att inte vara sövd och få hela munnen och svalget fullt med var..

Jag är inte avundsjuk mao!

MammaCita sa...

Å fy fasiken! Det avgjorde saken. Jag tänker inte låta doktorn kolla. Hoppas hoppas att det bara är en liten fluss eller nåt. Det går säkert över...

Anders sa...

En av Woody Allens karaktärer får i en film besked per telefon av en läkare att "du har leukemi". Varvid Allens karaktär svarar att"det kan inte stämma, för jag är ju hypokondriker"!