onsdag 30 juli 2008

Lovord till landet

Det är jag igen, bloggar från landet, använder min uppkoppling. Jag är såld på lantlivet. Så fort uppkopplingen var fixad blev jag och landet en perfekt match. Att jag får en släng av gröna vågen är i och för sig inget nytt. Landet eller småstaden lockar mig med jämna mellanrum, särskilt när jag vill ha lugn och ro och vara för mig själv.

Uppvuxen mitt i Stockholm har jag alltid längtat därifrån, även som tonåring vilken nog är en smula udda. Men jag gillar lugn och ro och jag gillar att vara själv. Ibland vill jag gå runt en hel dag utan att behöva prata med någon. När ingenting annat kan störa tänker jag också mycket. Mina viktigaste beslut har jag fattat under dagar av mesta möjliga tysthet och minsta möjliga kontakt. Jag har tänkt och tänkt i min ensamhet tills jag kommit på vad jag vill. Så funkar jag. Innerst inne är jag nog ganska mycket ensamvarg och ensam får jag vara här.

Efter ensamheten längtar jag verkligen tillbaka till Stockholm, till bästa vännerna, stadsbullret, kaféerna, affärerna och allt annat. Vi kommer nog aldrig att ta steget och flytta från staden för vi är djupt rotade där, men jag kommer alltid behöva komma bort ett tag till min tysta ensamma värld på landet, i fortsättningen uppkopplad och inte helt isolerad.

Inga kommentarer: