tisdag 29 januari 2008

Tryggve

Varför är jag så orolig av mig? Det är en grej jag hatar med mig själv. Så himla riskfri. Om jag var en pensionsfond så skulle jag vara 7:e AP-fonden, trygg som få.  Men i hemlighet önskar jag att jag var mer som en Rysslandsfond, en sån som tar risker - vinner ibland och förlorar ibland. Men eftersom 2008 för min del är året för självförbättring så ska det bli ändring. Jag har bestämt mig för att utmana mig själv.

Idag tog jag ett stort steg och rev ner min kanske allra viktigaste säkerhetsdörr - sparkontot. Sparkontot är noga övervakat och varje uttag som inte snarast kan återbördas med motsvarande insättning ger mig ångest. Tänker att det ju faktiskt är bra att ha de där säkerhetspengarna om något oförutsett och tråkigt skulle hända. Men nu har jag kommit till insikt och inser att så kan vi inte ha det, vad är det för liv?! Det skulle vara helt sjukt om de pengar vi har sparat ihop bara skulle gå till oväntade räkningar och andra hemska överraskningar. Som om vi inte skulle kunna lösa det då, om nu något sådant inträffar (tar i trä i bordet). Istället måste vi leva och ha kul för pengarna! 

Så härom dagen gick jag till min chef och begärde semester. Sen chockade jag min sambo med att föreslå att vi skulle ta en resa någonstans. Idag tog jag "the final step" och köpte en ashärlig resa för säkerhetspengarna till paradiset för mig, sambo och dotter. Ångrar mig inte en sekund!!! Måste bara erkänna att det ligger lite säkerhetspengar och skramlar kvar på kontot, om - OM de nu skulle behövas till något viktigt...

Inga kommentarer: