tisdag 15 januari 2008

Upp till kamp i vardagen! - en argumetation mellan mig och min sambo en vanlig tisdagsmorgon...

Ett inslag i Morgonpasset i P3 ledde till vild chattargumentation (jag satt på jobbet, han var hemma) mellan mig och min sambo. Jag påstår att vi lever i ett skenjämställt förhållande, precis som Gunilla Bergensten som skrivit boken ”Familjens projektledare säger upp sig” - om kvinnans roll som familjens projektledare. Så här lät det...

Jag: lyssna på p3...
Sambo: ok, vad är det?
Jag: lyssnar du?

Sambo: ja
Jag: om det odefinierbara som gör familjelivet ojämställt

Sambo: ah
Jag: alltså mindre konkreta saker än hämtning/lämning tvätt osv. att även om man delar upp sysslorna lika så är det oftast kvinnan som tänker ut allt som ska göras för att sedan delegera, vilket gör att kvinnan drar ett tyngre lass i vardagen. "projektledaren".

Sambo: Jaha
Jag: det där som kvinnor lär vara bra på. se vad som behövs på sikt, ligga steget före för saker ska löpa smidigare, men män inte alltid kan.. för att kvinnor är fostrade att serva och män är vana att ta emot

Sambo: hmmm
Jag: hmmm bara?

Sambo: mmm, håller inte med
Jag: det är exakt så!

Sambo: fast jag håller med...
Jag: lyssna nu
Sambo: har inte lyssnat

(sambo börjar lyssna noga...)

Sambo: haha, ja nu känner jag igen mig
Jag: tack!

Jag: exakt så !det hon precis sa om toppjobb (att kvinnor mellan all familjeplanering inte hinner söka nya jobb eller göra karriär)
Sambo: Hon lägger ju ansvaret helt på männen hela tiden. tycker faktiskt att det är väldigt osympatiskt. håller med om vissa saker men om andra inte alls.
Jag: vet du att hon har satt fingret precis på det jag upplever som ett problem
Sambo: Jag förstår det. haha.
Sambo: men vi måste mötas det är det det handlar om. du vill ha din ordning i hemmet, jag vill inte
Jag: pls! det handlar inte så mkt om ordningen hemma

Sambo: Det var det jag irriterade mig på
Jag: det handlar om det ständiga planeringen för att vardagen ska funka...
Sambo: Släpp det, vardagen fungerar. jag känner också att jag behöver påminna dig om saker för att det ska hända. Och du glömmer ibland du med.
Jag: ...har vi bokat tvätten, är vi försäkrade, glöm inte frukt till M, tänl på att köpa en present eftersom vi ska gå bort i helgen osv

Sambo: Glöm inte frukt till molly var det jag som påminde om ju
Sambo: haha, M har själv satt på sig sina röda stövlar!
Jag: (ältar vidare...) sysslor som vi kommer att dela på men som jag som familjens projektledare måste tänka ut och sen delegera ut U C?

Sambo: Jag hör dig. Men tycker att det finns saker som jag måste planera. Och att mycket av de här sakerna handlar om att vardagen ska fungera men egentligen syftar till att ha en borglig ordning i hemmet.
Jag:
(har hakat upp mig på fruktexemplet) jag visste att du skulle dyka ner på det där fåniga fruktexemplet bara för att make your point. det var en test från min sida.
Sambo: haha! men jag vill ju poängtera att jag gör ju dessa saker också
Jag: det var en sak som gjorde. tänk på alla hundra jag hanterar under en vecka

Sambo: Ja, men många saker behöver du inte planera
Jag: som vad?

Sambo: Den här listan som du har skrivit tillexempel är ju mestadels saker som du måste göra.
Jag: ok. det här är precis det jag menar. ska jag fylla i listan med dina måsten också? det får du väl sköta själv!

Sambo: Nä det är ju klart att du inte ska och det behöver du inte
Jag: du går i fällan (strukturen) ungefär en gång varannan minut!

Sambo: haha! nä. haha! hör du...
Sambo: Jag tycker på riktigt att den kvinnliga hegemonin i hemmet är påtaglig.
Jag: du vet att jag har rätt! sluta försvara en gammal könsstruktur

Sambo: Haha...
Sambo: Älskling det är klat att du har rätt.. Det jag är emot är att du grundar dina argument i, för att det ska fungera, men jag kommer göra mina grejer som inte står på listan utan att du behöver oroa dig för dem och de som inte inprioriteras kanske handlar om olika prioriteringar.
Jag: whhaaa! efter en bra argumentation (tycker jag) har vi inte kommit längre än en milimeter framåt. det är vid såna här tillfällen som jag funderar på att lämna dig för ett homosexuellt förhållande ; - )

Sambo: haha. buh...

... här är det lämpligt att bryta, dels för att jag (enligt mig) framstår som diskussionens vinnare och dels för att det hela urartar till grottning i typexempel och pajkastning. Frågan har inte diskuterats igen, verkar vara lite känslig att beröra. Jämställdhetskampen får fortsätta en annan dag...

Lyssna på inslaget

Inga kommentarer: