söndag 10 augusti 2008

Färöarna


Våra grannar har nyss kommit hem från sin semester på Färöarna. Färörna liksom! Det är ett utav mina absoluta drömresmål. Mitt ute i Nordatlanten någonstans sydost om Island ligger denna dansktillhörande men självstyrande ögrupp. Jag har ju en extrem fascination för avlägset belägna, lite öde platser och då i synnerhet öar. Blir så nyfiken på hur det är att leva på såna platser och ju längre bort från omvärlden platserna ligger, desto mer spännande tycker jag att det är. En gång hade DN ett reportage från världens mest avlägsna befolkade ö "Tristan" nånting hette den, dit det endast anlände en båt per år! Just nu visar SVT en norsk dokumentärserie, "Där ingen skulle tro att någon kunde bo". En serie om folk som lever på avlägsna och otillgängliga platser i Norge och hur deras liv och vardag ter sig. Det är ett teveprogram helt i min smak.

Inga kommentarer: