onsdag 8 oktober 2008

Mamman har alltid rätt

För någon dag sedan åt familjen på den norrländska hamburgerkedjan. I barnmenyn ingick en liten dvd och just den vi fick innehöll Teletubbies. Dotter har aldrig fått se Teletubbies för mig. De verkar ha en otäckt hypnotiserande effekt på barn, det har jag hört av andra pärents. Dotter har aldrig varit en sån som fastnat framför teven och det skulle ju vara toppen om det fick förbli så. Därför var jag var rädd att denna dvd kunde vara inkörsporten till tevemissbruket. Var precis på väg att dumpa skivan då dotter såklart fick syn på den och krävde att få veta vad det var. Ok, en liten titt då. Så vi satte oss tillsammans i soffan och kollade. Om jag tyckte det var bland det knäppaste jag sett, tyckte dotter att det var bland det bästa hon någonsin sett. Kört alltså.

Dagen därpå hade vi en lite körig eftermiddag. Jag var själv med dotter och skulle koka ihop någon sorts föda. Dotter hade klängt och hängt kring mina ben och tjatat om att få se sin nya dvd. Jag gav efter tillslut och hon fick titta på sina små rymdbebisar. När jag tittar ut från köket står hon typ tre decimeter från teven och tittar med stora ögon och upprepar allt de säger som om hon vore i trans. Det var visst sant det där med hypnotiserade effekt. Jag kokar vidare men känner mig mer och mer galen på att de upprepar varenda jävla mening fyra gånger, en för varje tubbie. Akta pölen Laa Laa. Akta pölen Dipsy. Akta pölen Po. Då tar dotter i från tårna och skriker: "AKTA PÖLEN TINKY WINKY!!!" Det var tydligen inte bara jag som tyckte det var störande tillslut. Nog får vara nog tyckte dotter som nog ansåg att de små rymdbebisarna var lite bakom flötet som behövde få allt upprepat fyra gånger för att fatta. Vi stängde av teven i samförstånd. Mamman mot teven, 1-0.

4 kommentarer:

Anders sa...

Jag tror att det är helt ofarligt. Dotter kommer att bli en lika bra människa som du trots dinky-vinky-lala-trala. Serien är skapad av en engelsk barnpsykolog, och egentligen ämnad för ännu mindre människor. Dotter kommer att tröttna - hon kräver mer avancerad stimulans,det är jag övertygad om. Till slut vinner TV ändå. Om tio år sitter du själv och dotter och tittar på repriser av Top Model och ni förfasar er över allt skräp som finns på TV. Och någonstans då väcks det i dotters hjärna en idé om att hon själv inte kommer att tillåta sin dotter att se på sunk- TV. Och hennes dotter........

Hanna sa...

HAHAHAHAHA!

Una har fått se på Teletubbies sen hon var.. 7 månader kanske. Enligt min mening så är det ett pedagogiskt program som är skapat för små barn. Precis sådär lär ju små barn uppfatta omvärlden. Plötsligt är det bara en boll där och var kom den ifrån?
Men jag förstår vad du menar med hypnos, för det är förmodligen rätt beroendeframkallande, som alla teveprogram.

Numera är det Nicke Nyfiken och Ice Age som härjar här hemma och jag sätter inte heller stopp för det. Jag gillar att se på teve och jag märker hur många ord, uttryck och känslor min dotter snappar upp bara genom att upprepade gånger se samma saker. Det är inte bara dåligt (även om vissa rekommendationer säger att barn under 3 år inte ska se på teve alls).

Jag kan däremot rekommendera "Snuttefilm" som jag har skrivit om i min blogg tidigare. Den har fått jättebra kritik och används bla på förskolor för små barn. Den är superbra!

Anders sa...

Varför är TV så inihelvete stigmatiserande för våra barn men inte för oss själva? Och vilken undersökning (tillförlitlig) säger att TV är farligt för barn under tre år? Det handlar nog mer om hur vi möter våra barn i vardagen, inte att TV är den stora boven. Det handlar nog mer om oss själva och hur vi hanterar vardagssituationer än TV:s förment onda påverkan. Skriver en trebarnsfar som t o m lät sin son se på Star Wars när han var ganska liten. Och han verkar klara sig hyfsat.

MammaCita sa...

Hehe, det där med teven är ingen stor grej för mig. Jag är ingen antiaktivist på något sätt. Jag måste säga att jag har varit väldigt nöjd med att dotter inte visat något större intresse för teven och jag tycker det är kul om vi hittar på andra saker tillsammans istället.

Jag känner till hela bakgrunden om teletubbies och jag vet vad det syftar till, vilket små barn alldeles säkert tycker är fängslande och lärorikt. Däremot ser jag hellre att jag, hennes pappa och andra människor i hennes omgivning ger henne ger henne den kunskapen genom tvåvägskommunikation.

TV i sig tror jag inte är skadligt för barn utan snarare hur vi låter barnen titta. Visst får dotter se på teve, men då sitter vi alltid med henne och tittar. Så länge det finns vuxna med som kan förklara och svara på frågor tror jag att teven är ett bra komplement.

Och för min del får gärna dvd:n med teletubbies flyga och fara all världens väg för efter två spelningar klarar jag inte av dom mer. När det blir läge för teve nästa gång kanske vi ska kolla in Snuttefilm istället.