måndag 6 oktober 2008

Skulle bara skriva om min sköna dag men det blev visst en smula politiskt...

Idag tog jag mig hem tidigt från jobbet eftersom dotters dagis är stängt för planering. Det är en härlig känsla att ha lagt en arbetsdag bakom sig med ändå känna att hela dag ligger framför oss. Ok, jag brukar ju sluta hyfsat tidigt i normala fall men så jag vill ha det varje dag! Och nej, jag är inte arbetsskygg, tvärt om faktiskt. Det är bara så att jag prioriterar min familj så mycket högre än vad jag någonsin skulle prioritera mitt jobb. Åtminstonde så länge det finns barn hemma.

Tänk vad sex timmars arbetsdag skulle göra för samhället... vilken dröm! Sen finns det alltid en massa pessimister som menar att det skulle det skulle kosta för mycket och blablabla. Det tror inte jag. Tänk istället hur friska och pigga folk i allmänhet skulle vara. Och säkert gladare. Det tror jag snarare sparar samhället pengar med tanke på vad stress och sjukskrivningar kostar idag. Färre skulle gå arbetslösa också... Ok, jag tänker inte dra upp en massa argument, för jag kan faktiskt inga. Jag är bara en vanlig person som drömmer om en mindre stressig tillvaro. Men, tänk på att förr var åtta timmars arbetsdag ett utopiskt mål...

Inga kommentarer: